مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18748 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چه راهي وجود دارد تاافراد كوچكتر بهافراد بزرگتر احترام بگذارند و به صورت يك عرف در جامعه درآيد؟

جامعه سالم نيازمند خانواده سالم است. در محيط خانه است كه كودك ميآموزد چگونه با ديگران بايد معاشرت نمايد. بنابراين سنت تكريم بزرگترها بايد در كانون خانواده احيا گردد تا به جامعه سرايت نمايد.

دراين مورد همه دستگاههاي تبليغاتي و رسانههاي فرهنگي مانند راديو و تلويزيون و روزنامهها و مجلات نقش تعيين كننده دارند.

مهم نقشهاي متفاوتي است كه هر يك از اعضاي خانواده بايد ايفا نمايند كه به مهمترين آنها ميپردازيم:

1 - افراد كوچك و كودكان حرف كساني را ميشنوند و به افرادي از روي ميل و رغبت احترام ميگذارند كه به آنها ارزش ميدهند و توجه مينمايند. بنابراين وظيفه بزرگترها، مهرباني به كوچكتر و دل جويي از آنان است. رسول اكرم (ص) ميفرمايد: دلهاي مردم بااين تمايل فطري آفريده شده است كه نيكي كنندگان به خود را دوست داشته باشند و بدكنندگان به خويش را دشمن دارند.(2)

2 - بزرگترها بايد موقعيت خود را حفظ نمايند. متأسفانه بعضي والدين به عوض اين كه برنفوذ و احترام يكديگر در برابر كودك بيفزايند، با انتقادهاي بي مورد اختلاف نظرهاي غير معقول از منزلت خود نزد او ميكاهند. اين نوع والدين نميتوانند احترام و همكاري بچهها را جلب نمايند.

اگر والدين و بزرگترها احترام خود را نگه بدارند، بايد توقع احترام از ديگران را داشته باشند.

3 - والدين بايد درس تكريم بزرگترها را در قول و عمل به فرزندانشان آموزش دهند. اگر والدين وظيفه تكريم رانسبت به بزرگترهاي خود مراعات نمايند، خودشان نيز مورد تكريم فرزندان واقع خواهند شد. امام صادق(ع) ميفرمايد: به پدران خود نيكي كنيد تا فرزندانتان هم به شما نيكي نمايند.(2)

4 - رابطه پدر و مادران با فرزندان بايد رابطه عاطفي و مانند دو دوست باشد. البته دو دوستي كه يكي بزرگتر و داراي علم و آگاهي و تجربه بيشتر و ديگري دوست كوچكتر است. در اين حال، احترام فرزند به پدر و مادر از روي علاقه و اختيار خواهد بود، همانند دوست كوچكي كه با علاقه به دوست بزرگتر خود احترام ميگذارد و از او حرف شنوي دارد.

پينوشتها:

1 - تحف العقول، ص 37.

2 - بحارالانوار، ج 68، ص 65.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.